News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

România liberã : Dispozitivele electronice implica un proces u?or de inva?are

luni 30 mai 2016

Psihologul clujean Gabriela Moldovan este unul dintre cei mai reputa?i speciali?ti in domeniul terapiei copiilor


. Ea vorbe?te despre modul in care era digitala ofera oportunita?i ?i provocari in educarea copiilor.

Cum influen?eaza realitatea virtuala ?i re?elele sociale electronice rela?iile dintre parin?i ?i copii?

Gabriela Moldovan: Una dintre cele mai mari dileme ale parintilor in zilele noastre este sa le permita copiilor sa se joace folosind media digitala si sa se simta vinovati sau sa le ia dispozitivele electronice si tot ei sa se simta vinovati. Ii incurajez pe parinti sa-si inlocuiasca sentimentul de vinova?ie cu prudenta, pe care sa o foloseasca ca semn ca au nevoie de mai multe informatii. Copiii fac ce facem noi si nu ce le spunem, iar de cele mai multe ori nu suntem un bun exemplu in acest sens.

In urma cu o luna o prietena mi-a trimis  pe facebook, un scurt fimulet cu fiica ei de 1 an si o luna, cum 'vorbe?te' la telefon, avand de fapt o telecomanda in mana si spunand foarte dragut si clar 'alo!, alo!'. Pentru un copil care nu a venit pe lume de foarte mult timp ?i care spune mama – tata ocazional, faptul sa 'foloseasca' deja telefonul spune multe: m-am gandit: oare cat de mult o vede pe mama vorbind la telefon? Un alt aspect pe care va invit sa-l luam in considerare este modul 'user friendly', in care sunt create dispozitivele electronice ?i platformele de realitate virtuala, cat de atractive sunt, cata satisfac?ie ne ofera si cat sunt de u?or de utilizat chiar ?i pentru un copil care inca nu formeaza propozi?ii, care nu i?i poate da jos singur pantalonii. Cu o apasare stangace pe o iconi?a viu colorata putem face telefonul/tableta sa cante. Astfel, putem trage urmatoarea concluzie: sa folose?ti dispozitivele electronice implica un proces u?or de inva?are cu resurse limitate din partea utilizatorului. Am dorit sa fac aceasta precizare deoarece  sunt mul?i parin?i care vin cu aceasta dilema la mine; daca este un semn bun sau nu din partea copiilor sa inve?e singuri prin explorare utilizarea gadget-urilor. Este u?or sa eviden?iez,ca noi oamenii inva?am si prin imita?ie, a?a ca aten?ie la exigen?ele noastre asupra copiilor! Un copil care isi vede parin?ii lecturand atra?i de lumea car?ilor va avea o disponibilitate mai mare sa citeasca decat un copil care nu are acest exemplu in jur, ci are doar parte de insisten?e de a citi din partea parin?ilor.

Pana aici, nimic de rau, totul de bine. Am incercat sa va explic cat de clar se poate in acest moment normalitatea dispozitivelor electronice si a Internetului in viata noastra. Despre beneficiile pe care mediul virtual si re?elele de comunicare nu doresc sa vorbesc detaliat pentru ca le cunoa?tem cu to?ii, altfel nu le-am utiliza. Suntem cu to?ii de acord ca acel motor de cautare (google) de pe Internet ne face via?a mai u?oara.

M-a?i intrebat despre cum influen?eaza utilizarea lor rela?iile dintre parin?i ?i copii, raspunsul este simplu; parintele este cel care dirijeaza in sens pozitiv sau nu influen?a erei digitale in via?a propriilor copii, respectiv in rela?ia copil-parinte. Teoriile pe ata?ament ne subliniaza foarte frumos o cheie importanta in rela?ia cu copilul – INCREDEREA. Increderea fa?a de copil trebuie sa fie necondi?ionata de ce face el, astfel el va experimenta iubirea necondi?ionata, experien?a care ii va cre?te increderea in el, il va inva?a sa iubeasca ?i nu va ramane la nivelul de imaturitate emo?ionala. Astfel intr-un mediul cu ata?ament bazat pe siguran?a emo?ionala, copilul simte ca poate explica ce nevoi are, ca este acceptat ?i este ascultat fara sa fie judecat, criticat sau primeasca prea multe sfaturi. Am prezentat foarte pe scurt teoria ata?amentului pentru a va ajuta sa in?elege?i unul din conflictele care apar intre unii parin?i ?i copii din genera?ia digitala. Daca in?elege?i ce v-am expus mai sus, inseamna ca deja putem vorbi de lipsa de in?elegere dintre parinte ?i copil si sa ne propunem niste intrebari. Putem sa ne intrebam, de exemplu, daca nevoia copilului de a 'sta pe net' , este aceasta in?eleasa sau nu de parinte? Daca timpul copilului in fata calculatorului a fost manageriat de catre parinte inca de la inceputul utilizari de catre acesta? Daca copilul este mai putin comunicativ, isi neglijeaza sarcinile scolare sau cele din casa, prefera sa stea majoritatea timpului in casa sau chiar refuza sa iasa cu prietenii sa socializeze sau sa faca sport, iar parintele nu stie sau nu mai poate sa puna reguli? In functie de raspunsul la aceste intrebari ne va fi evident daca relatia este influen?ata in mod pozitiv sau nu. Iar daca utilizati impreuna cu copilul dumneavoastra mediul virtual retele de socializare si discutati despre ultimele apari?ii in domeniul dispozitivelor elecronice, probabil nici nu ave?i nevoie sa va puneti aceste intrebari… Sau nu?!

Utilizarea televizorului, calculatorului ?i tabletelor are vreo influen?a asupra dezvoltarii psihicului copiilor? In ce sens?

Gabriela Moldovan: A?a cum ­v-am spus mai sus, aceasta era digitala se pare ca i?i cere ce este a ei inca de la o etapa timpurie de dezvoltare datorita faptului ca este peste tot, este atractiva, utila (satisface ni?te nevoi; de explorare, de nou, de comunicare, de amuzament, de informare) si nu implica resurse multe de utilizare din partea noastra, nici chiar capacitatea atentionala nu ne-o solicita prea mult. Putem sa ne indreptam pu?in privirea si spre studiile de specialitate care au validat metode de interven?ie terapeutica cum ar fi robo-terapia pentru persoane cu tulburare din spectrul autist. Nu de mult am evaluat un copil cu retard mental, implicit cu deficit atentional, care intampina dificulta?i in a-?i scrie numele sau sa socoteasca 1 + 3. In timpul evaluarii a fost atras de telefonul meu si l-am lasat sa isi satisfaca curiozitatea, curioasa fiind la randul meu daca va reu?i sa-l deschida… Surpriza, in mai pu?in de doua minute a intrat pe Google si a scris 'jocmasin', l-am rugat sa scrie acela?i lucru pe hartie, nu ?tia sa faca litera j utilizand un creion. Va rog sa trage?i dumneavoastra concluziile... Invit atat parin?ii, cat si cadrele didactice sa vina cu metode prin care sa se foloseasca de aceasta preferin?a a copiilor pentru tehnologie intr-un mod constructiv in dezvoltarea copiilor. Dar in acela?i timp sa fim aten?i la semnele de izolare ale copilului, lipsa de comunicare, dependen?a, neglijarea semnificativa a vie?ii cotidiene si ?colare.

Cate ore pe zi ar fi recomandabil sa fie permis accesul copiilor la astfel de mijloace de comunicare?

Gabriela Moldovan: Comportamentul unui copil poate fi deconcertant, uneori chiar enervant. Ne chinuim la nesfar?it pentru a-l inva?a sa spuna 'mul?umesc', dar, daca suntem impruden?i ?i ne scapa cumva un cuvant urat din gre?eala, el il va repeta a doua zi.

De ce copiii inva?a cu u?urin?a unele comportamente, iar pe altele nu! Creierul lor este in permanen?a cautare de stimuli noi, iar aplica?iile din mediul virtual ofera acest lucru. Astfel, copiilor le este foarte greu sa con?tientizeze cum trece timpul (care nu este o resursa limitata pentru un copil), aici intervin parin?ii care printr-o atitudine de acceptare (asa cum am prezentat din teoria ata?amentului) poate ajuta copilul sa con?tientizeze timpul care se scurge, putem sa le propune activita?i alternative si sa incercam sa le facem binein?eles cat de atractive putem. Nu ne sta in putere sa controlam mare parte a prezentului ?i a viitorului copiilor. Trebuie sa controlam ceea ce ne putem inva?a copiii; sa aiba autocontrol.  

Ce sfaturi ave?i pentru parin?i?

Gabriela Moldovan: Pe scurt cu cateva idei:   Oferiti iubire neconditionata. Dobandi?i mentalitate adecvata.  Fiti alaturi (atitudine de acceptare) de copii cand utilizeaza internetul si ajuta?i-i sa discrimineze informa?iile. Inva?a?i-i pe copii autocontrolul si incuraja?i-i sa ia decizii fara a-i judeca.  Ajuta?i-i sa i?i faca prieteni si sa petreaca timp de calitate cu ace?tia.    

 

Singurul RCA in 12 rate comenteaza /* (c)
Autor: