News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

România liberã : Cumparaturile online sunt mai simple decat par

miercuri 17 februarie 2016

Sute de mii de romani ?i-au cumparat produse de pe internet, iar majoritatea au preferat mediul online pentru a plasa comenzile


. Cat dureaza pana intri efectiv in posesia bunurilor cumparate, ce po?i face daca nu i?i convine produsul adus de curier - acestea sunt doar cateva dintre intrebarile la care i?i raspunde Centrul European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania).

Daca ai facut achi-zi?iile online, comerciantul trebuie sa-?i li-vreze produsul in termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda. In practica insa, termenul este de obicei mai mic, iar acest lucru este stabilit de catre comerciant pe site sau i?i este comunicat la momentul confirmarii comenzii. In cazul in care vanzatorul nu ?i-a livrat produsele in momentul convenit cu tine, in cel men?ionat pe site ori in comanda sau in maximum 30 de zile, po?i solicita ca livrarea sa fie efectuata intr-un nou termen, suplimentar fa?a de cel nerespectat anterior, stabilit de comun acord cu agentul economic. Daca nici de data asta nu i?i prime?ti comanda, ai dreptul, dupa caz, la rezolutiunea sau rezilierea contractului.

In cazul rezolutiunii sau, dupa caz, rezilierii contractului, comerciantul este obligat sa i?i ramburseze fara intar-zieri nejustificate toate sumele platite in temeiul contractului si in decurs de cel mult 7 zile de la data la care i-ai comunicat decizia de terminare a contractului.

Produse deteriorate

Daca produsul este deteriorat sau distrus inainte de a ajunge la tine, agentul economic este cel care suporta pierderea. In acest caz, legea i?i da dreptul sa solici?i un nou produs sau sa renun?i la contract.

Aten?ie! Deschide coletul in prezen?a curierului, daca este posibil ?i inspecteaza sumar produsul. Daca acesta prezinta urme de lovire sau alte defecte vizibile, il po?i refuza, men?ionand pe documentele de transport motivul. Contacteaza imediat vanzatorul.

Daca nu este posibil sa verifici produsul in prezen?a curierului, inspecteaza-l cat mai curand posibil, fotografiaza ambalajul ?i produsul ?i infor-meaza vanzatorul imediat asu-pra eventualelor probleme. In acela?i timp, po?i trimite o reclama?ie catre compania de curierat.

Renun?area la contract

In cazul comenzilor online, legea stabile?te un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului in care po?i renun?a la achizi?ie, fara a oferi vreun motiv ?i fara costuri suplimentare. I?i po?i exercita dreptul de retragere fie completand un formular pus la dispozi?ie de profesionist (de regula, online), fie trimi?and un mesaj din care sa reiasa clar inten?ia ta ?i in care sa specifici cel pu?in urmatoarele: identitatea ta, numarul ?i data comenzii, produsul, pre?ul platit.

Produsul il po?i trimite inapoi pe cont propriu, conform instruc?iunilor de pe site-ul de unde ai facut achizi?ia, sau po?i a?tepta sa fie preluat de catre agentul economic, in unele cazuri gratuit (verifica atent politica magazinului legat de acest aspect). In cazul in care alegi sa trimi?i produsul pe cont propriu ?i plate?ti curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.

Dupa ce ai completat formularul privind retragerea din contract ?i ai trimis produsul inapoi, comerciantul este obligat sa returneze pre?ul pe care l-ai platit pentru produs (inclusiv costurile de expediere catre tine) in termen de maximum 14 zile.

'Ai fost atent la ce cumperi de pe internet, trebuie sa fii atent ?i la ce se intampla dupa. Procesul de achizi?ie nu s-a terminat in momentul in care ai plasat comanda pe site. Ai grija cand i?i sunt livrate produsele ?i in ce stare sunt acestea. Iar daca termenele de livrare nu sunt respectate, ori produsul nu este conform cu ceea ce ai comandat, trebuie sa ?tii ca ai anumite drepturi. Folose?te-le !'

Cumpara 'smart' un telefon din UE

A venit vremea sa i?i schimbi telefonul! Dar nu e?ti hotarat de unde sa iei sau ce tip de telefon sa cumperi. Clar ai nevoie de unul 'smart', dar ofertele sunt atat de multe, iar site-urile de pe care po?i cumpara sunt ?i mai multe. ?i pentru ca veni vorba de site, cum ?tii sa il alegi pe cel mai serios, sa gase?ti un comerciant care sa nu te pacaleasca?

Plus ca ai vrea un telefon din strainatate, ca tot vorbe?te lumea ca ce e de afara e mai bun. Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania te inva?a tot ce trebuie sa ?tii despre cumparaturile online din Uniunea Europeana.

De ce online? Pentru ca este mult mai u?or sa compari pre?uri ?i sa vezi cat mai multe produse intr-un timp scurt. O alegere potrivita este o alegere informata, a?a ca mai bine aloci cateva zile pentru a gasi telefonul adecvat nevoilor tale. Iar daca nu te pricepi la detalii tehnice, cere ajutorul unui specialist: sigur ai in lista de Facebook un prieten care i?i poate oferi cateva sfaturi practice.

Bun! Ai vorbit cu prietenii, ai decis ce telefon i?i trebuie. Cauta pe mai multe site-uri ?i compara pre?urile: numai a?a po?i gasi cea mai buna oferta. Orice comerciant care vinde produse sau servicii online trebuie sa ofere mai multe informa?ii legate de caracteristicile ?i pre?ul produse-lor, perioada de valabilitate a ofertei, modalita?ile de plata ?i livrare a produsului, procedura de solu?ionare a eventualelor reclama?ii, termenul in care po?i returna produsul ?i formularul tipizat de retragere din contractul online, durata contractului ?i existen?a unei garan?ii legale. De obicei, toate aceste informa?ii se gasesc in sec?iunile 'Cum platesc?', 'Livrare' 'Garan?ii' sau 'Termeni ?i condi?ii'.

Informa?iile gasite sunt satisfacatoare? Nu te grabi! Inainte de a plasa comanda, trebuie sa afli cateva lucuri ?i despre comerciant, cum ar fi denumirea comerciala, adresa po?tala, un numar de telefon, de fax, adresa de e-mail, numarul de inmatriculare ?i codul de inregistrare fiscala. Daca gase?ti toate aceste informa?ii in sec?iunile 'Contact', 'Men?iuni legale', 'Termeni ?i condi?ii' sau 'Protec?ia datelor personale' inseamna ca vanzatorul este serios.

'Afla in ce stat  i?i are sediul principal profesionistul. Daca are sediul in afara UE, este posibil sa nu ai acelea?i drepturi, solu?ionarea unei eventuale probleme poate fi mai dificila, iar ECC-Net nu te mai poate ajuta. Nu te lua dupa termina?ia site-ului. Aceasta indica statul unde este inre-gistrat acel site, nu statul unde este inregistrat comerciantul. De exemplu, un site cu termina?ia .ro poate apar?ine unui profesionist din Ungaria sau Polonia. Daca nu po?i gasi informa?ii despre identitatea comerciantului pe site, po?i utiliza WHOIS (termina?ii .org, .com etc.), ROTLD (termina?ii .ro), EURID (termina?ii .eu) sau altele asemanatoare pentru a vedea de cine este inregistrat acel domeniu de internet', recomanda Irina Chiri?oiu, director ECC Romania.

Contractul e contract!

Ai ales telefonul, ai dat comanda, comerciantul ?i–a dat mesaj ca a acceptat-o: in momentul acesta a fost incheiat ?i contractul (da, exista un contract ?i in online ?i l-ai 'semnat' cand ai bifat acea casu?a la finalizarea comenzii).

Din acest moment intra in vigoare toate drepturile de care ai parte in orice contract: dreptul de retragere, dreptul de executare sau incetare a contractului daca produsul nu este livrat etc.

Banii inapoi!

Ai platit telefonul, a?tep?i nerabdator sosirea coletului ?i, in sfar?it, intri in posesia telefonului. Dar, mare dezamagire! Modelul nu are performan?ele pe care le-ai fi a?teptat. Nu te alarma, pentru ca ai 14 zile ca-len-daristice (de la momentul livrarii) in care te po?i razgandi ?i cere banii inapoi. Pune mana pe computer, intra pe site, completeaza formularul special cu toate datele necesare (de regula identitatea ta, numarul ?i data comenzii, produsul, pre?ul platit) ?i a?teapta sa fie preluat coletul. Trebuie sa i?i recuperezi banii in maximum 14 zile calendaristice.

In cazul in care nu prime?ti un raspuns sau raspunsul primit nu este unul satisfacator, iar agentul economic are sediul intr-unul din statele membre ale UE, plus Norvegia ?i Islanda, te po?i adresa cu o reclama?ie Centrului European al Consumatorilor Romania – ECC Romania, care va incerca sa ob?ina o solu?ie pe cale amiabila.

De unde apar diferen?ele la plata cu cardul

In ultima perioada, Centrul European al Consumatorilor (ECC Romania) a primit mai multe reclama?ii impotriva unor agen?i economici care vand online, avand ca subiect plata cu cardul. Astfel, consumatorii au reclamat faptul ca, de?i pre?ul afi?at de vanzator pe site era in RON, pe extrasul bancar apare o suma diferita ca rezultat al unei conversii din EUR.

In aceste situa?ii, comercian-?ii au transmis consumato-rilor ca responsabilitatea apar?ine bancilor emitente ale cardurilor care, aparent, aplica anumite comisioane pentru tranzac?iile respective. Comercian?ii au motivat ca pre?ul ?i suma solicitata de la banca au fost in RON. La randul lor, bancile emitente au comunicat consumatorilor faptul ca nu se aplica nici un fel de comisioane pentru tranzac?iile cu cardul la comercian?i (de altfel, acest lucru este interzis prin lege).

Unde este adevarul?

Solu?ia problemei diferen?ei dintre suma afi?ata pe site-ul comerciantului ?i suma retrasa de pe cardul consumatorului este data de statul in care i?i are sediul banca profesionistului. Reclama?iile consumatorilor au fost indreptate impotriva unor profesioni?ti inregistra?i in alte state membre UE, ale caror banci sunt situate in afa-ra Romaniei.

Fiind vorba de doua banci afla-te in state diferite, tranzac?ia intre acestea nu se poate face in RON, chiar daca se face intre doua conturi deschise in RON, ci exista o conversie in EUR ('settlement currency').

Concret, dupa autorizarea pla?ii de catre consumator ?i confirmarea comenzii de catre comerciant, acesta transmite o solicitare de plata a sumei respective in RON catre banca emitenta a consumatorului. Fiind vorba de o tranzac?ie intre doua banci aflate in state dife-rite, companiile de?inatoare ale marcii comerciale de carduri (VISA, MASTERCARD, AMERICAN EXPRESS etc.) fac tranzac?ia prin conversia sumei din RON in EUR ('settlement currency'), la un curs propriu ?i retragerea contravalorii astfel ob?inute din contul consumatorului. Ulterior, suma este transferata in contul comerciantului in RON, facandu-se din nou conversia de la EUR in RON.

In mod normal, profesioni?tii trebuie sa cunoasca aceste mecanisme ?i sa informeze consumatorii asupra faptului ca este posibil ca suma retrasa din cont sa fie diferita de cea de pe site ca urmare a conversiei in EUR pentru transferul interbancar transfrontalier. Daca nu exista aceste informa?ii, situa?ia prezentata poate constitui o practica comerciala incorecta, iar consumatorii ar trebui sa-?i poata recupera diferen?ele dintre suma afi?ata pe site ?i cea retrasa de pe card.

Solu?ii

ECC Romania face un apel catre comercian?ii care se afla in aceasta situa?ie pentru gasirea unor solu?ii la pro-blema men?ionata. Din perspectiva ECC Romania, exista cel pu?in doua astfel de rezolvari:

Fie comercian?ii informeaza consumatorii inainte de achi-zi?ia prin card in mod corect ?i complet, explicand acesto-ra cum apar diferen?ele dintre suma afi?ata pe site ?i cea retrasa de pe card ?i oferindu-le posibilitatea de a alege daca vor sau nu sa continue procesul de achizi?ie.

Fie comercian?ii utilizeaza, pentru plata prin card, un cont deschis la o banca aflata in Romania, evitandu-se in acest fel tranzac?ionarea transfrontaliera ?i conversia in EUR ('settlement currency').   

Important

Cumparatorii online din Romania nu mai sunt obliga?i sa returneze produsul in ambalajul original

Daca ai cumparat macar o data online, sigur ai vazut aceasta precizare undeva pe site-ul respectiv, fie in pagina de Termeni ?i condi?ii, fie in cea despre condi?iile de retur: 'Produsul se returneaza numai in ambalajul original'. Pana acum, aceasta prevedere era ilegala doar conform interpretarii legisla?iei ?i prin practica Autorita?ii Na?ionale pentru Protec?ia Consumatorului (ANPC). In 30 octombrie 2015, un nou act normativ (Legea 249/2015 care a abrogat HG 621/2005): acum nu doar ca lucrurile sunt mai clare, ci se ?i prevad amenzi semnificative daca magazinele vor cere ambalajul original inapoi.

Potrivit noii Legi 249/2015:

'Art. 16, punctul 8 – Se interzice conditionarea, sub orice forma, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumparat de pastrarea ambalajului.'

Legea se adreseaza mai mult companiilor producatoare de ambalaje, dar articolul 16 este in mod clar adresat magazinelor ?i este complet in favoarea cumparatorilor online ?i offline. Nerespectarea acestei prevederi se sanc?ioneaza cu amenda de la 15.000 la 25.000 de lei.

Pe 15 februarie 2016, Comisia Europeana a lansat o noua platforma care le va permite consumatorilor ?i comercian?ilor sa-?i rezolve online litigiile avand ca obiect produse sau servicii achizi?ionate pe internet. Platforma de solu?ionare online a litigiilor (SOL) pune la dispozi?ia consumatorilor ?i a comercian?ilor o modalitate de a rezolva litigii legate de cumparaturi efectuate pe internet atat din propria ?ara, cat ?i din strainatate. Mai exact, litigiile sunt inaintate unor organisme de solu?ionare alternativa a litigiilor (entita?i SAL) inregistrate pe platforma. In Romania, punctul de contact SOL va fi opera?ional cel mai probabil incepand cu luna martie in cadrul Centrului European al Consumatorilor din Romania.' - conf. univ. dr. Costel Stanciu, pre?edintele Asocia?iei pentru Protec?ia Consumatorilor din Romania

'Consideram ca ignorarea acestui apel poate duce la cre?terea neincrederii in plata cu cardul ?i la diminuarea volumului acestor tranzac?ii, intr-un moment in care se mizeaza tot mai mult pe plata prin card ?i in care se depun eforturi sus?inute de popularizare a acestui mijloc de plata, ceea ce ar fi in dezavantajul tuturor par?ilor implicate.'  - Irina Chiri?oiu, director ECC Romania

Singurul RCA in 12 rate comenteaza /* (c)
Autor: