News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

ziarulfinanciar : Revista Business Magazin il declara pe Andrei Dunca, creatorul software-ului LiveRail, omul anului 2014

marşi 23 decembrie 2014
Autor: Iuliana Roibu 23
.12.2014

Andrei Dunca, 30 de ani, este softistul din Cluj care a dezvoltat LiveRail, o platforma de monetizare a reclamelor video online, cumparata anul acesta de gigantul american Facebook cu 500 de milioane de dolari.



?Suntem considerati experti in tot ceea ce inseamna online video advertising si singura companie cu care ne batem umar la umar e Google?, a rezumat Andrei Dunca locul pe care si l-a castigat pe piata americana LiveRail, intr-un interviu acordat Business Magazin pe Skype.

Revista Business Magazin desemneaza in luna decembrie omul anului, iar in 2013 laureat a fost personajul colectiv ?programatorii?. Putin cunoscut in Romania, Andrei Dunca a pariat din 2008 pe dezvoltarea unui software care sa faciliteze relatia intre publisheri si advertiseri pentru monetizarea continutului video online, al carui consum a explodat in ultimii cinci ani.

Facebook a platit aproape jumatate de miliard de dolari pentru a intra in forta pe piata despre care se spune ca va absorbi cea mai mare parte din bugetele care vor pleca din media traditionala catre online. LiveRail a avut in 2013 venituri de 100 milioane de dolari de la clienti precum Major League Baseball, ABC Family, A&E Networks, Gannett sau Dailymotion si prevede o crestere de 200% pentru 2014.

Facebook a cumparat Live­Rail in iulie 2014, gigantul social media intrand in acest fel direct pe locul doi in topul van­za­torilor de video advertising, imediat dupa Google. Pe piata americana de profil, care cumuleaza cele mai importante bugete de publicitate (estimate pentru 2015 la 182 mld. dolari dintr-o piata globala de 503 mld. dolari, conform datelor Publi­cis), po­zitia Live­Rail a atras aten­tia mai multor poten­tiali cum­paratori dupa ce a incheiat 2013 cu afaceri de 100 mil. dolari si cu o baza de clienti de top. In iunie 2014, inainte de tranzactia cu Facebook, Live­Rail livrase pe cele mai mari site-uri din SUA 2,4 miliarde de reclame video (in competitie stransa cu Google - 3,2 miliarde, Hulu - 1,3 miliarde sau AOL- 0,6 miliarde), atingand aproape 150 de milioane de unici in SUA si fiind una dintre cele mai puternice companii de profil din lume.

Andrei Dunca are 30 de ani si a inceput sa dezvolte site-uri din timpul liceului. La terminarea facultatii, in Cluj, a in­ce­put sa colaboreze cu Sergiu Biris, ala­turi de care a lansat, in 2007, site-ul de partajare video Trilulilu. In aceeasi peri­oada, o data cu achizitia YouTube de ca­tre Google in 2006, Andrei Dunca, Ser­giu Biris si Mark Trefgarne (un prieten britanic prin care dezvoltau produse web pentru piata europeana) au realizat ca pe piata de video advertising urmeaza un boom si au inceput dezvoltarea LiveRail.

?La inceput stiam ca video va creste mai mult decat alta verticala din online advertising, dar nu stiam exact in ce directie si inspre ce produse, fiindca piata era imatura. Cred ca ne-am dat seama de potentialul de crestere cand am realizat cat de aglomerata devine piata si cate companii noi apar in acest domeniu.? 

LiveRail este o platforma de monetizare pentru publisherii care livreaza continut video si este compus dintr-o suita de produse, fiecare avand o complexitate ridicata si module flexibile. Compania are acum peste 500 de clienti activi, printre care Telegraaf Media Group, MailOnline, Dailymotion, A&E Networks, Fox Television, Gannet, Conde Nast, Songza, Univision sau CBS Local. "Orice companie care are continut video online (pe web, pe mobil sau smart/connected TV) si vrea sa il monetizeze e un posibil client pentru LiveRail. Lucram cu clienti de toate marimile, de la echipe de cativa programatori care au o aplicatie de iPhone si vor sa o monetizeze, pana la companii media gen Fox, ABC, Univision, Conde Nast", spune Dunca.

In 2007, Sergiu Biris a renuntat la implicarea activa in LiveRail si a ramas actionar minoritar, "cu un procent simbolic". In schimb, Andrei Dunca si Mark Trefgarne s-au mutat la San Francisco si au inceput sa dezvolte compania si sa caute finantare. Au reusit sa obtina prima runda de finantare, de 500.000 de dolari, in 2008, cand echipa era formata din cinci oameni, iar Andrei Dunca avea 24 de ani si Mark Trefgarne, 25: "Din punctul de vedere al investitorilor, eram mult prea tineri, mai ales pentru un produs b2b, enterprise". Dupa prima finantare, Pond Ventures, un fond americano-britanic, a mai alocat pana la 12 milioane dolari pentru LiveRail, devenind ulterior actionar majoritar. "Prin cele 3-4 runde de finantare, Pond Ventures a ajuns sa detina un procent semnificativ din companie. in plus, LiveRail a acordat tuturor angajatilor pachete de stock options, deci practic fiecare angajat a ajuns sa detina o parte din companie", spune Dunca. Atat procentele detinute de actionari inainte de tranzactia cu Facebook, cat si valoarea tranzactiei sunt confidentiale.

Chiar daca a fost achizitionat de Facebook, LiveRail va ramane un brand separat, iar businessul va continua sa creasca intr-o directie organica, spune Andrei Dunca. Acum, Dunca este engineering manager la LiveRail si spune ca importanta muncii sale a crescut exponential: "La scara la care operam acum, e foarte important sa avem un sistem si o infrastructura robuste. Orice problema tehnica, chiar daca dureaza doar cateva secunde, poate insemna pierderi de mii, zeci de mii, sute de mii de dolari. Presiunea e foarte mare si nu ne permitem sa nu fim cei mai buni din punct de vedere tehnic".

Dincolo de faptul ca a dezvoltat primul produs romanesc achizitionat de Facebook si de faptul ca vanzarea platformei este cea mai spectaculoasa tranzactie din Romania lui 2014, Andrei Dunca si LiveRail sunt acum in mijlocul schimbarilor tehnologice care vor marca industria de profil la nivel mondial. Andrei Dunca spune ca este dificil de previzionat cat din bugetele de video ale advertiserilor vor migra catre online, dar ca sunt cativa factori cheie care pot determina o migrare mai rapida sau mai inceata. Unul este measurement & broadcast tv advertising, care e masurat acum prin GRP (gross rating points) de catre Nielsen: "La inceput nu exista o asemenea metrica in digital, dar in ultimii ani incepe sa fie din ce in ce mai folosita. Multe campanii vin in digital cu targete masurate in GRP. Cu cat metrica asta e adoptata mai mult in digital, cu atat le va fi mai usor advertiserilor sa cumpere digital si sa migreze bugetele". Un alt factor este consumul de continut pe platforme mobile si renuntarea sau minimizarea accesului la traditionalul televizor: "Exista din ce in ce mai multi oameni si familii care nu au abonament la cablu, ci doar la internet, si tot consumul de continut video se face prin tablete sau connected TVs, pe Netflix, Amazon, Roku, Vudu, Hulu etc. Nu mai e nevoie sa astepti si sa consumi show-ul favorit liniar, la data si ora difuzarii, ci poti oricand, de oriunde". In plus, mai spune Andrei Dunca, este interesant ca, pentru prima data, canale premium gen HBO sau Showtime se gandesc la unbundling "sa nu mai fie nevoie de abonament la cablu pentru acces la continutul lor si sa il faca disponibil direct, online". "O asemenea miscare ar fi foarte disruptiva pentru companiile de cablu si pentru felul traditional in care acest business functioneaza", considera Andreu Dunca, stiind insa ca orice astfel de trend se intampla in favoarea companiei pe care a fondat-o si in a carei strategie inca este profund implicat.


Autor: