News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

Gandul : Lista etnobotanicelor-completata cu 30 produse, masurile similare anterioare nu au avut niciun efect

miercuri 26 iunie 2013

Lista etnobotanicelor interzise va fi completata cu 30 noi produse, desi masurile similare adoptate anterior nu au avut efect si "magazinele de vise" continua sa functioneze, Guvernul considerand insa ca aceasta este singura metoda viabila raportat la "capabilitatile functionale" ale statului


.

Lista substante si plante etnobotanice asimilate drogurilor va fi completata prin ordonanta de urgenta, iar persoanele care detin cu orice titlu substante din categoria celor noi restrictionate vor fi obligate sa le predea politiei in cel mult 10 zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ.

Cele 30 de substante noi cu efect psihoactiv care vor fi introduse pe lista produselor restrictionate la comercializare sunt JWH – 019=1-hexyl-3-(naphthalen-1-oyl) indole, JWH – 081=4-methoxynaphthalen-1-yl-(1-pentylindol-3-yl) methanone, JWH – 203=2-(2-chlorophenyl)-1-(1-pentylindol-3-yl) ethanone, JWH – 210=4-ethylnaphthalen-1-yl-(1-pentylindol-3-yl) methanone, JWH – 122=(4-methyl-1-naphthyl)-(1-pentylindol-3-yl) methanone, JWH – 022=Naphtalen-1-yl[1-(pent-4-en-1-yl)-1H-indol-3-yl] methanone, JWH – 200=(1-(2-morpholin-4-ylethyl)indol-3-yl])-(naphtalen-1-yl)methanone, JWH – 251=2-(2-methylphenyl)-1-(1-pentyl-1H-indol-3-yl) ethanone, AM-2201=1-[(5-fluoropentyl)-1H-indol-3-yl]-(naphtalen-1-yl) methanone, MAM-2201=1-[(5-fluoropentyl)-1H-indol-3-yl]-(4-methyl-naphtalenyl) methanone, UR-144=(1-pentylindol-3-yl)-(2,2,3,3, tetremethylcyclopropyl) methanone, XLR-11=1-(5-fluoropentyl)-1H-indol-3-yl)-(2,2,3,3,-tetramethylcyclopropyl) methanone, CB-13=Naphthalen-1-yl-(4-pentyloxynaphthalen-1-yl) methanone, RCS-4=(4-methoxyphenyl)-(1-pentyl-1H-indol-3-yl) methanone, RCS-4 ortho isomer=(2-(4-methoxyphenyl)-(1-pentyl-1H-indol-3-yl) methanone, RCS-4-C4=(4-methoxyphenyl)-(1-butyl-1H-indol-3-yl) methanone, RCS-4-C4-ortho isomer =(2-(4-methoxyphenyl)-(1-butyl-1H-indol-3-yl) methanone, STS-135=1-(5-fluoropenthyl)-N-tricyclo[3.3.1.13,7]dec-1-yl-1H-indole-3-carboxiamide, AKB48= 1-pentyl-N- tricyclo[3.3.1.13,7]dec-1-yl-1H-indazole-3-carboxamide, NEB=2-(ethylamino)-1-phenyl-1-butanone, 4-MEC (4-methylethcathinone)=2-ethylamino-1-(4-methylphenyl)-1-propanone, 4-EMC (4-ethylmethcathinone)=1-(4-ethylphenyl)-2-(methylamino)-1-propanone, MABP (Buphedrone)=2-(methylamino)-1-phenyl-1-butanone, Pentedrone=2-(methylamino)-1-phenyl-1-pentanone, 5-IT (5-2-Aminopropyl)indole)=2-(1H-indol-5-yl)-1-methyl-ethylamine, 4-MMA (4-methylmethamphetamine)=N-methyl-1-(4-methylphenyl)propan-2-amine, 4-MA (4-methylamphetamine)=1-(4-methylphenyl) propan-2-amine, alfa-PVP=1-phenyl-2-(1-pyrrolidinyl)-1-pentanone, Naphyrone=1-naphthalen-2-yl-2-pyrrolidin-1-ylpentan-1-one si MDPBP=1-(3,4-methylendioxyphenyl)-2-(1-pyrrolidinyl)-1-butanone.

Pentru niciuna dintre aceste substante nu au fost identificate utilizari licite in domeniile medical, cercetare, agricol sau industrial, singura piata de desfacere si consum fiind similara cu cea folosita de traficantii de droguri.

In urma cu trei ani, Guvernul a adoptat o masura similara, combinata cu actiuni de control la care au participat si Serviciile Antidrog, Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor, interzicand comercializarea a 36 substante si plante etnobotanice, dar fara un efect vizibil deoarece vanzatorii s-au adptat rapid si au modificat formula chimica a produsului vandut, iesind astfel de sub incidenta legii.

Acum, si Guvernul admite ca masurile nu au avut efect, dar arata ca introducerea sub control a unor noi substante in mod individual este singura metoda viabila care poate fi utilizata avand in vedere "capabilitatile functionale existente la momentul de fata" ale autoritatilor din Romania.

"In pofida eforturilor autoritatilor statului de a reduce fenomenul traficului si consumului de substante noi cu proprietati psihoactive, se constata in continuare proliferarea acestuia, precum si cresterea numarului si a frecventei cu care aceste substante ajung, in diferite moduri, sa fie consumate in Romania. S-a constatat ca substantele au fost inlocuite foarte repede prin schimbarea formulei chimice a acestora, iar efectul scontat - referitor la diminuarea fenomenului - nu a fost obtinut. Din pacate, masurile legislative adoptate nu reusesc sa tina pasul cu ritmul foarte rapid in care noi tipuri de substante sau amestecuri ce nu sunt sub control sunt introduse pe piata, astfel ca masurile de combatere scontate nu au fost pe masura asteptarilor", se arata in ordonanta.

Autoritatile se justifica aratand ca, in proliferarea fenomenului pe teritoriul Romaniei, sunt implicate grupari de criminalitate organizata care participa activ in distributia si vanzarea acestor substante in orice mod posibil, membrii gruparilor pozand initial in tineri "intreprinzatori" ce aveau solutii inovative de lupta impotriva sistemului pentru promovarea unor solutii alternative si legale de distractie, dar stabilind ulterior legaturi puternice infractionale cu alte grupuri de criminalitate organizata din tara si state precum Belgia, Olanda, Marea Britanie si Germania.

"Sumele de bani obtinute din aceasta activitate sunt imense, un exemplu semnificativ fiind acela al unui «magazin de vise» care, in perioada 2009-februarie 2010, putea obtine in medie, intr-o luna, incasari de aproximativ 65 000 euro", se mai arata in document.

In 2011, dupa ce a constatat ca nu poate interzice o substanta chimica a carei formula poate fi modificata usor prin adaugarea altui element chimic permis de lege, premierul de atunci, Emil Boc, declara ca fenomenul produselor etnobotanice nu va putea fi eradicat complet, specialistii informand Guvernul ca posibilitatea de multiplicare a acestor substante este nelimitata.


Autor: