News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

cronicaromână : Secretul uleiului de masline: de ce ajuta atat de mult in dietele de slabit?

marți 02 aprilie 2013
Maslinii au fost domesticiti in urma cu aproape 6
.000 – 8.000 de ani, undeva la granita dinte Turcia si Siria de azi, si tot de atunci s-a descoperit ca dateaza si prelucrarea uleiului de masline. Majoritatea nutritionistilor cred ca beneficiile pe care uleiul de masline le are asupra sanatatii rezulta din antioxidantii si din acidul oleic (o grasime mononesaturata ce protejeaza inima) cu care este inzestrat uleiul de masline. Revista Descopera.ro a publicat un articol despre o noua cercetare care sugereaza ca o parte din beneficiile asociate uleiului de masline se datoreaza aromei sale.

Studiul a descoperit ca uleiul de masline extravirgin crestea sentimentul de satietate in randul consumatorilor atunci cand era comparat cu alte uleiuri si grasimi. O alta etapa a acestei cercetari a demonstrat ca simpla asociere a mirosului de ulei de masline unui aliment diferit, prin adaugarea unui extract aromatic, reducea cantitatea de calorii pe care oamenii le consumau, imbunatatind totodata reactia glicemica.

Mirosul si gustul sunt doua simturi care prezinta o legatura puternica intre ele, lucru cunoscut de cercetatori. Studii mai vechi au aratat ca manipularea aromei unor alimente poate influenta cantitatea consumata de oameni. De exemplu, prin intensificarea mirosului si a aromei unui desert, oamenii pot fi manipulati pentru a manca bucati mai mici.

Obiectivul noului studiu a fost analiza amanuntita a factorilor care fac unele alimente sa fie mai satioase decat altele.

Numeroase produse ce se gasesc in supermarketuri atrag consumatorii cu etichete ?low-fat?, insa consumul de alimente cu continut scazut de grasimi ii poate face pe oameni sa compenseze ulterior, cand mananca in exces, avertizeaza doctorul Malte Rubach, un expert in nutritie din cadrul Centrului de Cercetari asupra Chimiei Alimentare din Germania, un institut finantat de guvernul german ce a realizat acest studiu.

?Am vrut sa vedem daca exista vreo metoda prin care putem sa reducem cantitatea de grasimi din mancaruri fara a pierde gustul sau aroma acestora?, a explicat doctorul Rubach.

Cercetatorii au inceput studiul prin analizarea efectului pe care patru tipuri de grasimi il au asupra satietatii: untura, untul, uleiul de masline si uleiul de rapita. Uleiul de rapita contine mai putine grasime mononesaturata decat uleiul de masline si totodata mai putine grasimi saturate, fiind de multe ori recomandat alaturi de uleiul de masline drept o alternativa sanatoasa la alte uleiuri de gatit.

Cercetatorii au recrutat 120 de persoane pe care le-au impartit aleatoriu in cinci grupuri. Participantilor li s-a spus sa consume in fiecare zi, timp de trei luni, 500 de grame de iaurt. In patru dintre grupuri, iaurtul era imbogatit cu una dintre cele patru grasimi. In cel de-al cincilea grup, ce servea drept grup de control, voluntarii consumau iaurt simplu, fara grasimi.

Participantii la studiu au fost monitorizati indeaproape si au fost supusi regulat unor teste de sange. Acestora nu li s-a spus ce se gasea in iaurtul lor, desi din motive etice cercetatorii i-au informat ca ar putea fi imbogatit cu grasimi de origine vegetala sau animala, a explicat doctorul Rubach.

Dupa ce isi consumau iaurtul, participantii din grupul cu ulei de masline prezentau cea mai mare crestere a nivelului de serotonina in sange, un hormon asociat senzatiei de satietate. De asemenea, acesti participanti isi reduceau consumul obisnuit de calorii in majoritatea zilelor pentru a compensa pentru portia zilnica de iaurt, ceea ce-i facea sa nu se ingrase, lucru observat si in cazul grupurilor cu unt si cu iaurt simplu. In schimb, participantii care mancau iaurt cu ulei de rapita si cu untura s-au ingrasat, deoarece nu mancau mai putin decat de obicei, ci adaugau iaurtul la masa lor obisnuita.

?Se putea observa ca persoanele care se simteau satule reduceau cantitatea totala de energie consumata, pe cand altii nu faceau acest lucru, ceea ce ducea la ingrasare?, a explicat dr. Rubach.

Cercetatorii au fost surprinsi sa vada ca persoanele care au consumat ulei de rapita s-au ingrasat, in ciuda faptului ca acest ulei are proprietati benefice similare uleiului de masline. Din acest motiv, urmatoarea etapa a studiului a fost conceputa pentru a analiza daca mai exista alt element, dincolo de cele nutritive, care duc la acest impact diferit asupra greutatii.

De aceasta data, voluntarii au fost impartiti in doua grupuri si au fost rugati sa consume iaurt fara grasimi. Intr-unul din grupuri, iaurtul a fost amestecat cu un extras aromatic ce-i dadea iaurtului parfumul uleiului de masline, fara a-i da continutul de grasime.

Cei care au consumat iaurtul simplu au inregistrat o scadere a nivelului de serotonina si au raportat un nivel mai scazut de satietate dupa ce au mancat iaurtul. De asemenea, acesti voluntari nu au redus caloriile consumate din alte surse, motiv pentru care cantitatea totala de calorii consumata intr-o zi a crescut, in medie, cu 176 de calorii.

In schimb, persoanele care au consumat iaurtul cu aroma de ulei de masline au redus cantitatea de calorii consumate din alte surse, obtinand totodata rezultate mai bune in testele de toleranta la glucoza, ce masoara raspunsul insulinic la administrarea de glucoza. Schimbarile bruste ale glicemiei joaca un rol in aparitia senzatie de foame si de satietate.

Cercetatorii afirma ca impactul pozitiv al aromei de ulei de masline se datoreaza unor compusi ce se gasesc in abundenta in acest ulei, mai ales hexanalul, despre care se spune ca se aseamana cu mirosul ierbii proaspat cosite.

Dr. Rubach subliniaza ca studiul arata ca oamenii ar trebui sa fie constienti ca impactul unei mese nu se limiteaza la ceea ce vad in farfurie. ?Este pentru prima data cand analizam satietatea si din alt punct de vedere decat al grasimilor, proteinei si a carbohidratilor. Fiecare element ce completeaza senzatia pe care o avem dupa masa poate avea un impact?, a concluzionat cercetatorul.


Autor: