News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

curierulnational : Cum ar trebui sa arate noua taxa auto

joi 10 ianuarie 2013
Cum ar trebui sa arate noua taxa autoAfrodita Cicovschi / afrodita
.cicovschi@curierulnational.roTransportatorii propun renuntarea la actuala forma de impozitare si introducerea unei taxe anuale conform modelului germanÎn opinia acestora, taxa anuala ar trebui calculata în functie de gradul de poluare si capacitatea cilindrica, ramânând neschimbata pentru Euro 5 si dublându-se pentru NonEuro Având în vedere ca o cincime din parcul auto national are o vechime de peste 14 ani, UNTRR propune majorarea primei de casare la 1.500 euroNemultumiti de formele pe care le-a îmbracat în ultimii patru ani taxa de prima înmatriculare, indiferent de felul în care a fost numita, transportatorii au avansat ieri o serie de propuneri, menite sa-i penalizeze pe poluatori si sa stimuleze achizitia de masini cât mai ecologice.Exemplificând modelul german, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) propune stabilirea unei taxe anuale care sa tina cont de clasa de poluare (non-euro, E1, E2, ...E6, Electric), tipul de motorizare (benzina, diesel, electric) si capacitatea cilindrica si renuntarea, în paralel, la taxa de prima înmatriculare. Transportatorii cer, de asemenea, sa se tina cont de puterea de cumparare din România si sa se diferentieze impozitul anual perceput proprietarilor de autovehicule în functie de normele de poluare, capacitate cilindrica/emisii de CO2, motorizare. Alte propuneri vizeaza stimularea de achizitie a autovehiculelor noi prin majorarea primei de casare a masinilor vechi de la aproximativ 830 euro, cât este în prezent, la 1.500 euro, introducerea programului "Rabla" si pentru autovehiculele comerciale de transport persoane si de transport marfa, precum si reducerea valorii rovinietei pentru vehiculele Euro 6 cu 50%, Euro 5 cu 40%, pentru Euro 4 cu 30%, pentru Euro 3 cu 20%, pentru Euro 2 cu 10%. "Mentionam ca în 2011 din taxa de poluare auto s-au încasat 365 milioane lei, iar în 2012 estimarea este ca încasarile au fost mai mici cu 25-30%, adica 260-270 milioane lei. În acest context, propunerea UNTRR este sa se renunte la taxa auto, iar impozitul anual sa ramâna neschimbat la Euro 5 si în timp sa fie diferentiat pentru celelalte categorii, respectiv sa creasca cu 10% la Euro 4, 15-20% la Euro3, 30-50% la Euro 2, 50-100% la Euro 1, 100-200% la NonEuro", noteaza UNTRR într-un comunicat remis presei.În sprijinul propunerilor avansate, transportatorii au invocat faptul ca, în prezent, în România, exista un parc auto de aproximativ 5 milioane de autoturisme, din care aproape 1 milion au peste 14 ani si 111.000 autovehicule comerciale de transport marfuri de peste 3,5t si 23.000 autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, care aduc deja substantiale venituri anuale catre bugetul de stat. "UNTRR propune majorarea primei de casare, instituita prin "programul rabla", la echivalentul a 1.500 de euro pentru a stimula în mod eficient înnoirea parcului auto din România", noteaza transportatorii, cerând instituirea unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de transport persoane si pentru autovehiculele comerciale de transport marfa, "având în vedere ca aceste autovehicule sunt mijloace de productie". Mentinerea unei taxe unice va produce haosTransportatorii considera ca mentinerea unei taxe unice la înmatriculare va aduce haos în evidentele proprietarilor de autovehicule. "Tranzactiile se vor realiza, autovehiculele se vor vinde si cumpara, dar fara sa mai fie declarate oficial, tocmai pentru evitarea taxarii cu mii de lei, sume care ajung sa depaseasca 50% din valoarea autovehiculului, pentru cele înmatriculate înainte de 2007. Trebuie avut în vedere ca o taxare unica nu este sustenabila din punct de vedere ecologic pe termen lung. Un autovehicul înmatriculat în 2007 în România si taxat pentru norma Euro 3 (atunci una dintre cele mai putin poluante), dupa standardul din 2012, nu mai este printre cele mai ecologice, dar va polua multa vreme, fara sa mai plateasca nimic. Ce este de preferat? Plata unei sume anuale de câteva zeci de lei în plus sau plata unei sume de 2.200 lei pentru un Logan pe benzina 1,2 l Euro 3 din 2005? Spre exemplu, pentru un Logan diesel cu o capacitate cilindrica de 1461 cmc, EURO3 (an fabricatie 2005) taxa de înmatriculare este de 7.305 lei, iar pentru un autovehicul diesel cu capacitate cilindrica de 1896 cmc EURO3 (an fabricatie 2003) taxa de înmatriculare este de 9.630 lei", afirma reprezentantii UNTRR.  Potrivit acestora, plata anuala ar asigura o diferentiere progresiva în functie de cele mai ecologice norme de poluare pe termen lung, fara a genera eforturi financiare uriase utilizatorilor. "Reducerea tarifului de utilizare a infrastructurii functie de nivelul de poluare aduce o veritabila contributie în sensul taxei de mediu, pentru ca vehiculele polueaza proportional cu utilizarea", noteaza transportatorii, avertizând ca "autovehiculele care intra acum în piata vor polua multa vreme de acum încolo", motiv pentru care trebuie avuta în vedere o constructie durabila si suportabila a acestui gen de taxa care are ca scop penalizarea poluatorilor si stimularea  celor care achizitioneaza autovehiculele cele mai ecologice. Pîrvu (CNIPMMR): Încurajarea importurilor de masini noi înseamna export de valutaÎn urma cu o saptamâna, premierul Victor Ponta anunta, la începutul sedintei de Guvern, ca taxa auto va deveni "timbru de mediu" si ca aceasta va fi mai scumpa pentru proprietarii de vehicule vechi si poluante si mai ieftina sau gratis pentru detinatorii de vehicule noi sau cele hibride electrice.Discutiile purtate în cadrul sedintei de Guvern cu ministrul Mediului nu s-au concretizat însa într-un act normativ care sa aduca reglementari clare ale noului sistem de taxare.Contactat telefonic, Florea Pîrvu, vicepresedintele Consiliului National al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din România (CNIPMMR), ne-a declarat ca schimbarea denumirii nu aduce beneficii nimanui si ca ar trebui gasita o solutie care sa aduca echilibru pe piata. "Dupa ce vom vedea propunerile concrete, vom sti daca acestea sunt în sprijinul câtorva importatori din România sau daca acestea se aliniaza într-adevar normelor europene. Daca schimbam doar denumirea nu facem nimic. Noi trebuie sa gasim o solutie astfel încât sa se aplice principiul "poluatorul plateste", iar cetateanul sa poata face o alegere potrivita vis-a-vis de calitate - pret. Spre exemplu, taxa pentru o masina de tip Euro 4 noua poate costa mai mult decât una Euro 5 veche de un an sau un an si jumatate si asta nu este normal, pentru ca parcurile auto se schimba la un an si jumatate - 2 - 3 ani. Trebuie gasit un echilibru astfel încât statul sa colecteze, iar cetateanul sa poata face alegerea corecta. Încurajarea importurilor de masini noi înseamna export de valuta si încurajarea industriilor auto europene. Trebuie sa ne gândim cu mare responsabilitate la forma pe care o va avea noua taxa auto", a declarat Pîrvu pentru Curierul National.Taxa auto, majorata, micsorata, suspendata si reintrodusaTaxa auto a fost introdusa de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculata în functie de datele tehnice ale fiecarei masini în parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificata de mai multe ori. Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an sa fie redusa cu pâna la 25%. În luna ianuarie 2012, Guvernul a decis însa ca taxa de prima vânzare a masinilor înmatriculate înainte de 2007 sa fie suspendata pâna la începutul anului 2013, urmând ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii înapoi.În ordonanta de suspendare a taxei auto de prima vânzare se arata ca, prin aceasta masura, bugetul Fondului pentru Mediu a fost privat de 336 milioane lei, reprezentând veniturile care ar fi fost obtinute prin impunerea la plata a tuturor autovehiculelor înmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate. O alta pierdere de venituri, estimata la 240 milioane lei, era indicata din reducerea valorii taxei auto cu pâna la 25%.Taxa de prima vânzare trebuia perceputa cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa de poluare.Administratia Fondului pentru Mediu nu stie daca "Rabla" va continua si în acest anAdministratia Fondului pentru Mediu nu stie câte masini mai vechi de zece ani se vor mai casa anul acesta si nici daca Programul de stimulare a înnoirii parcului auto se va mai derula, asteptând în acest sens aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli. "În ceea ce priveste modul de desfasurare a Programului de  stimulare a înnoirii Parcului auto national pe anul 2013, acesta va fi stabilit dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2013 al Fondului pentru Mediu si al Administratiei Fondului pentru Mediu, precum si a Listei programelor finantate din Fondul pentru Mediu în anul 2013", se arata în raspunsul AFM remis la cererea Curierului National.Intentiile Ministerului Mediului în aceasta privinta oricum nu sunt cunoscute, odata ce pe site-ul institutiei nu a fost înca postat niciun proiect de buget...Conform informatiilor furnizate de AFM, pentru anul trecut a fost alocat un buget de 171 mil. lei în scopul casarii a 45.000 autovehicule uzate. În ultimii trei ani s-au casat peste 350.000 de masini vechi, cu ale caror tichete valorice s-au achizitionat peste 116.000 masini noi. Cuantumul primei de casare este de 3.800 lei - exprimat printr-un tichet cu valoare nominala, pentru achizitionarea unui autovehicul nou putând fi utilizate cel mult 3 tichete valorice.
Autor: